Met Code Blauw laten de KNZB, (zwem)verenigingen, zwemscholen en zwembaden zien dat we ons samen sterk maken voor een sportief en veilig zwemklimaat. Het is onze ambitie om een blauwe golf te creëren, waarbij iedereen elkaar aansteekt om op een positieve manier met elkaar, met de sport en met de faciliteiten om te gaan.
Code Blauw staat voor: respect, sportiviteit, veiligheid en plezier! Wij streven naar een zwemklimaat, waarin iedereen respectvol met elkaar omgaat, zich houdt aan de regels, zich inzet om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en vooral veel plezier maakt samen.
Binky
Download
Promomateriaal Code blauw
Aanvragen
Animatiefilm Wat is voor jou de druppel Bekijk
Actiekalender Grensoverschrijdend gedrag Downloaden
Incidentenprotocol KNZB Meer info
Dilemmaspel Meer info
E-mailbanner Code Blauw Download
Animatiefilm Sportiviteit & Respect bekijk Stappenplan voor verenigingen download Poster download
Digitale banner 1 download Digitale banner 2 download Spiegelkaart download
Sportief Besturen meer info
Handige tips voor bestuurders download Verenigingsbox meer info
Sportief Coachen meer info
Handige tips voor coaches download
Campagne 'Spiegeltje Spiegeltje' stimuleert sportiviteit en respect
Het sport seizoen is weer van start. We hechten veel waarde aan sportiviteit en respect, ze bepalen voor een groot deel het sportplezier. Daarom starten we een vervolg-campagne Code Blauw die sportief en respectvol gedrag stimuleert.
Sport gaat over sportplezier, jezelf verbeteren, over prestaties en successen, over winst en verlies. Helaas zien we nog regelmatig onsportief gedrag. Vaak onbedoeld, het gebeurt in het heetst van de strijd. Maar hoe groot of klein ze ook zijn, deze incidenten zijn van invloed op het plezier dat we met z’n allen beleven aan de zwemsport. Dat moet anders.
Kijk in de spiegel Als onderdeel van Code Blauw presenteert de KNZB de campagne ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, hoe gedraag ik me in het zwembad en langs de kant?’. Lees hier verder.
Code Blauw steeds bekender
Hoewel de periode tussen de 0-meting en de 1-meting relatief kort was, lijken de eerste effecten van Code Blauw voorzichtig positief. Vooral de bekendheid van de campagne en de bewustwording van het probleem zijn flink toegenomen. Bij de daaropvolgende acties is echter nog een wereld te winnen. Op 10 oktober werd in het zwembad Krommerijn in Utrecht een symposium gehouden over Code Blauw, waarbij zowel werd teruggeblikt op het eerste jaar als is gebrainstormd over de toekomst. Ook was er aandacht voor best practices.
De bewustwordingscampagne Code Blauw werd in het voorjaar 2015 gelanceerd. Streven van de campagne was om een omgeving te creëren die voor iedereen die gebruik maakt van het zwembad als plezierig en veilig wordt ervaren. In de campagne.....
Lees hier uit het gehele artikel uit Keerpunt.
Wilt u meer informatie over Code Blauw? Neem dan contact op met het KNZB bondsbureau:
Petra van den Hoek petra.van.den.hoek@knzb.nl 088-1348655