• Zwemmen

De Thermen2 brengt mensen en organisaties samen

05 september 2025

De Thermen De

Dit artikel is gemaakt door Into Business Alphen. Bijdragen mogen gemaild worden aan communicatie@knzb.nl.
Tekst Dennis Captein | Foto's Aschwin Snel

De Thermen2 wordt gerund als een onderneming. Algemeen directeur Remco Pielstroom en adjunct-directeur Jary Göbel zien de exploitatie van zwembaden De Hoorn en AquaRijn al bijna 10 jaar als een kans om mensen en organisaties samen te brengen. Dat uitgangspunt levert niet alleen sociale win-winsituaties op, maar ook zwarte cijfers.

Het verschil met toen is de wijze waarop er naar de zwembadaccommodaties én de omgeving wordt gekeken. Remco en Jary zetten de gebouwen en het water in voor een breed scala aan samenwerkingsverbanden en activiteiten: van zwemlessen en aquasporten tot maatschappelijke projecten en andere evenementen. Deze leunen alle op drie pijlers: een sportieve, een sociale en een commerciële pijler. “Het doel is om de Alphense gemeenschap meer samenhang te geven, maar ook om topsport te kunnen bedrijven, bij te dragen aan de vitaliteit van mensen en een gezonde financiële balans te hebben en te houden”, aldus Remco.

Cultuuromslag
Remco en Jary worden geroemd vanwege het feit dat zij in een traditionele zwembadwereld een drastische cultuuromslag wisten te realiseren. Remco: “Wij besloten destijds dat onze zwembaden veel breder ingezet konden worden. Natuurlijk bleef zwemmen de corebusiness, maar door allerlei organisaties aan ons te binden, wilden we maatschappelijke impact maken en veel meer fans voor ons winnen.” 

Met ‘we’ bedoelt hij het 86-koppige team dat zich hiervoor dagelijks inzet. 

“En dat is gelukt”, zegt verantwoordelijk wethouder Gert-Jan Schotanus. “Sinds de komst van Remco en Jary zijn de oogkleppen afgegaan en bleken de zwembaden ineens veel meer te zijn dan een bak met water. Er is een uniek concept ontstaan dat op alle fronten goed werkt. Ik ben trots op de wijze waarop De Thermen2 constant de verbinding zoekt met andere partijen.” 

Om daaraan toe te voegen: “En, ook niet onbelangrijk, deze directie geeft het beschikbare geld op een zo efficiënt mogelijke manier uit en houdt de begroting sluitend.”

De Thermen 12

Twee karakters, één missie

 

De directie van De Thermen2 bestaat uit Remco Pielstroom en Jary Göbel. Samen sturen zij een 86-koppig team aan dat zich inzet voor zwemlessen, aquasporten, recreatie en sociale initiatieven. Zij leggen verantwoording af aan de Alphense gemeenteraad en vallen in de portefeuille van wethouder Gert-Jan Schotanus, waarmee zij nauw samenwerken.

Remco is een voormalig waterpolospeler die tweemaal deelnam aan de Olympische Spelen: in 1984 in Los Angeles en in 1992 in Barcelona. Hij speelde bij het Alphense AZC, waar hij zes keer landskampioen werd en elf keer de beker won. Na zijn sportcarrière richtte hij zich op het managen van sportaccommodaties. Sinds januari 2016 is hij algemeen directeur van De Thermen2.

Jary studeerde commerciële economie en werkte acht jaar bij zwembad KNZB. Ook is hij bestuurslid bij de SZZ (Samenwerkende Zwembaden Zuid-Holland). In zijn huidige rol als adjunct-directeur richt hij zich op het versterken van de maatschappelijke waarde van de zwembaden door onder andere activiteiten te organiseren die bijdragen aan gezondheid, vitaliteit en sociale cohesie binnen de gemeenschap.

De twee mannen hebben twee verschillende karakters. Zij gaan de discussie met elkaar nooit uit de weg. Dat is hun manier om van twee visies één te maken en vervolgens hun missie voort te zetten: De Thermen2 sterk houden door de zwembaden zo breed mogelijk in te zetten.

De Thermen 3

Vele registers

Voor een gezond huishoudboekje trekken Remco en Jary vele registers open. Jary: “Zo onderhoudt De Thermen2 bijvoorbeeld een goede relatie met het lokale bedrijfsleven. Dat leidt tot samenwerkingen die zich richten op het versterken van maatschappelijke betrokkenheid, het bevorderen van vitaliteit en het creëren van werkgelegenheid. Een voorbeeld van zo’n samenwerking is de intentieovereenkomst tussen De Thermen2 en Junis Kinderopvang. Deze biedt medewerkers van beide organisaties de mogelijkheid om hun contracturen uit te breiden met werkzaamheden bij de andere organisatie. Een ander voorbeeld is de tweede editie van Swim to Fight Cancer (in samenwerking met Alphen Vitaal). Dat valt of staat mede door de betrokkenheid en steun van ondernemers.”

Thermen 4

450.000 bezoekers

Jaarlijks ontvangen de Alphense zwembaden 450.000 mensen. “Moet je eens uitrekenen hoeveel mensen dat er per dag zijn”, zegt Jary. “Dat succes is mede te danken aan het feit dat we de deur hier voor tal van andere organisaties wagenwijd openzetten. En als mensen hier eenmaal binnen zijn, dan kunnen ze wat drinken, een goed gesprek met elkaar voeren, maar ook een zwembad- abonnement nemen. Het mes snijdt dus aan twee kanten: de sociale en de commerciële kant.” Remco vult aan: “Daarnaast investeren wij in scholing en ontwikkeling van jonge mensen, onder
andere via een BBL-traject in samenwerking met Junis Kinderopvang en mboRijnland.

En verder, locatie AquaRijn is niet alleen een sportfaciliteit voor diverse gebruikers/huurders boven en onder water, maar fungeert ook als buurthuis en multifunctionele accommodatie voor maatschappelijke partners: Dansschool Studio Forza, Kwadraad, Participe, Fietsmaatjes, Tom in de Buurt, Gemiva en BSO De Waterlopers. Zo integreren wij relevante organisaties en dragen wij bij aan een integrale aanpak van gezondheid en welzijn in de wijk Ridderveld.”

Champions League

Remco vervolgt: “Er liggen nu plannen om zwembad De Hoorn te transformeren tot een
vitaliteitscentrum, waarin verschillende partijen samenwerken aan het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dit initiatief biedt kansen voor lokale ondernemers, zoals fysiotherapeuten en andere eerstelijns zorgbedrijven, yogadocenten en sportcoaches. Zij kunnen dan hun diensten aanbieden in een geïntegreerde setting.”

En wat topsport betreft, De Thermen2 organiseert en faciliteert evenementen die economische voordelen opleveren voor de lokale gemeenschap. Jary: “Zo heeft AquaRijn internationale sport- evenementen gehost, zoals de Champions
League en de Europese Jeugdkampioenschappen waterpolo. Deze evenementen trekken bezoekers van buiten de regio aan, wat leidt tot extra bestedingen in Alphen en omgeving.”

Meanderen
Gert-Jan hoort het allemaal met een lach op zijn gezicht aan: “Out of the box denken, dat is wat De Thermen2 doet. Maar niets gaat vanzelf en de route van a naar b gaat ook bijna altijd via omwegen. Dan komt het aan op focus houden en doorzetten.” Jary knikt en zegt: “Ja, wij meanderen veel en kunnen nooit in een rechte lijn op ons doel afstevenen.
Wil je in deze traditionele wereld veranderingen teweeg brengen, dan moet je flexibel zijn, een open vizier hebben, geduld betrachten en het ijzer smeden als het heet is.” Remco vult aan:

“Niet alleen extern, ook intern. Een interne cultuuromslag bewerkstellingen kost doorgaans 3 tot 5 jaar. Bij ons ook. Maar ben je daar eenmaal doorheen, dan kan het hard gaan. Hier staan sindsdien alle neuzen dezelfde kant op. Iedereen hier beseft dat de zwembaden slechts een middel zijn om op een veel breder vlak resultaten te bewerkstelligen.”

Voor meer informatie: www.dethermen2.nl