• TeamNL
  • TeamNL Wedstrijdzwemmen
  • TeamNL Waterpolo
  • TeamNL Synchroonzwemmen
  • TeamNL Schoonspringen
  • TeamNL Openwaterzwemmen
  • TeamNL Para-zwemmen
  • Partners

KNZB en arena samen verder naar LA 2028

06 mei 2025

Arena

Arena blijft ook de komende vier jaar één van de hoofdsponsors van de KNZB. Het zwemkledingmerk, sinds 2013 partner van de bond, heeft haar overeenkomst verlengd tot en met de Olympische en Paralympische Spelen van LA 2028.

Als hoofdsponsor van de Nederlandse zwemsport zorgt arena ervoor dat de topsporters van alle TeamNL-zwemdisciplines met de beste uitrusting aan de start verschijnen. Dat geldt zowel voor wedstrijdzwemmen als voor waterpolo, synchroonzwemmen, schoonspringen en openwaterzwemmen. Maar uiteraard is arena – via de Nederlandse importeur TCK Sports group – ook voor andere zwemsporters die in wedstrijdverband of recreatief actief zijn, verkrijgbaar via de webshop van de KNZB of één van de vele dealers in Nederland (zie ook https://arenabenelux.nl).

Carlijn Hofland, commercieel directeur KNZB: “We zijn ontzettend blij met de verlenging van ons partnership met arena en TCK Sports. In de eerste plaats natuurlijk voor onze sporters die zeer tevreden zijn over de hoogwaardige kwaliteit en het fraaie design van de wedstrijd- én droge kleding. Maar daarnaast is het gewoon ook heel fijn samenwerken met de mensen van arena en TCK Sports, dus daar gaan we graag nog minstens vier jaar mee door!”

“We zijn trots dat we de relatie met de KNZB kunnen voortzetten de komende vier jaar. Als exclusief distributeur van arena in de Benelux hebben we in de afgelopen jaren een sterke band opgebouwd met een strategisch belangrijke partner. De initiatieven van de KNZB in zowel de top- als breedtesport sluiten aan bij onze kernwaarden om de zwemsport over de volle breedte te dienen en te promoten,” aldus Robin Wijgers, Sales Manager TCK Sports Group.

Over arena
Het historische feit dat Mark Spitz in 1972 tijdens de Olympische Spelen zeven gouden medailles won én zeven wereldrecords op zijn naam wist te schrijven, inspireerde Horst Dassler (zoon van de oprichter van Adidas) tot het maken van plannen voor een bedrijf in zwemkleding: arena. Het merk had slechts één doel: het promoten van watersporten en de positie hiervan verstevigen. Dassler wist dat sportsponsoring dé sleutel tot succes voor het merk was. En hij had gelijk. In 1976 waren alle sporters en producten klaar voor de Olympische Spelen in Montreal en werd het harde werken beloond: het arena Elite Team won maar liefst 44 medailles!

Gewend om altijd de eerste te zijn en de drive om over bestaande grenzen heen te gaan, bezorgden de zwemwereld meerdere technische doorbraken. In 1980 bijvoorbeeld introduceerde arena de 'Flyback', het eerste competitie-zwempak dat op de rug voorzien was van dunne bandjes en voor maximale bewegingsvrijheid zorgde. En in 1997 ontwikkelde het R&D team van arena het X-Flat materiaal dat dunner, zachter en 25% lichter was dan elk ander materiaal dat tot dan toe werd gebruikt voor wedstrijdpakken.

In het jaar 2000 lanceerde arena de revolutionaire Powerskin-technologie, het vlaggenschip van de nieuwe generatie full-body wedstrijdpakken. Maar de meest geavanceerde innovatie kwam in 2009 op de markt en droeg de naam X-Glide. Deze innovatie kwam zelfs in de lijst van Time Magazine met de beste uitvindingen van 2009. In 2012 introduceerde arena de Carbon technology in haar race pakken en bracht compressie daarmee naar een next-level.
Vele top atleten hebben met deze technology grote successen behaald waaronder Ranomi Kromowidjojo op de Olympische spelen van London in 2012.

arena is een wereldleider in watersporten, met hoogwaardige, stijlvolle producten en een aanpak die erop gericht is het leven van mensen te verbeteren door een gezonde levensstijl te promoten, met name door te zwemmen en de voordelen die het biedt voor zowel de fysieke als mentale gezondheid.

arena heeft de wereld van de watersport gerevolutioneerd door samenwerking met atleten van wereldklasse en de ontwikkeling van geavanceerde competitieve badkleding sinds 1973. Vandaag de dag leeft deze geest van samenwerking en innovatie voort door een continue evolutie van geavanceerde materialen en Italiaans design dat de prestaties, stijl en expressie verbetert van iedereen die voor arena kiest. Van de beste zwemmers in de banen tot het leven in stijl, arena is toegewijd om alle zwemmers de tools te bieden die ze nodig hebben om zichzelf uit te drukken, zelfverzekerd te zijn, te winnen en meer te bereiken. Want in arena kan dat.

---
English version

KNZB and arena continue partnership on the road to LA 2028

KNZB is proud to announce the extention of the partnership with arena, the global leader in high-performance swimwear and aquatic gear and a partner of the federation since 2013, through the Olympic and Paralympic Games in Los Angeles in 2028.

As a main sponsor of Dutch aquatic sports, arena ensures that top athletes across all TeamNL swimming disciplines are equipped with the best gear—whether it's swimming, water polo, artistic swimming, diving, or open water swimming. In addition, arena—through its Dutch importer TCK Sports Group—remains widely available to all competitive and recreational swimmers via the KNZB webshop or one of the many dealers across the Netherlands (see also https://arenabenelux.nl).

Carlijn Hofland, Commercial Director of KNZB:
“We’re incredibly happy to extend our partnership with arena and TCK Sports. First and foremost, because our athletes are extremely satisfied with the top-quality performance wear and stylish dryland apparel. But just as importantly, we truly enjoy working with the team at arena and TCK Sports, and we’re excited to continue this great collaboration for at least another four years!”

Peter Graschi, CEO arena
"Since 2012, we have stood alongside the federation and several athletes such as Inge Dekker, Ranomi Kromowidjojo in the past, and more recently Arno Kamminga , Kira Toussaint and Marrit Steenbergen. It is a great privilege to strengthen this bond in a country that has consistently produced some of the world’s most outstanding swimmers. For us, this collaboration goes beyond just sponsorship—it’s about actively contributing to the Federation’s mission of growing the sport and inspiring future generations. As we look ahead to the next Olympic cycle, Arena remains dedicated to helping the KNZB achieve its goals and develop new champions, both in the pool and beyond.”

About arena
arena has revolutionized the world of aquatic sport through insightful collaboration with world class athletes and the development of cutting edge competitive swimwear since 1973. Today, this spirit of collaboration and innovation lives on through a continuous evolution of advanced materials and Italian design that improves the performance, style and expression of all those who chose arena. From leading the lanes to living in style, arena is dedicated to providing all swimmers with the tools they need to express themselves, feel confident, win and achieve more.