• Goede initiatieven

Boterletteractie van SVH: goed voor clubkas en saamhorigheid

13 februari 2023

Waterpolo algemeen

Veel clubs kennen het; speculaas- en oliebollenacties aan het eind van het jaar voor de broodnodige extra centen in de clubkas. Een van de verenigingen die elk jaar in december aan het bakken slaat is SVH. Onlangs opende de Rotterdamse club weer de webpagina waar bestellingen geplaatst kunnen worden. De manier waarop SVH het nu al vijftien jaar organiseert, is inspirerend en bovendien zeer lucratief. Alle boterletters en oliebollen worden zelf gebakken en de hele club helpt mee.

Enthousiast prijst John van der Linden ‘zijn’ boterletteractie aan. De meesterbakker bedacht de actie vijftien jaar geleden aan de stamtafel van de veteranen. “Er is altijd meer geld nodig dan je alleen uit de contributie kan genereren. In het verleden was ik banketbakker, dus stelde ik een bakactie voor. Vijftig procent van de opbrengst moest naar de jeugd en vijftig procent naar de selectie. Die verdeling staat nog steeds.”

Grote marges
In het eerste jaar bleef de totale bestelling beperkt tot ‘slechts’ 300 boterletters. “Inmiddels draait Van der Linden z’n hand daar niet meer voor om. Vorig jaar verkochten we er maar liefst 5.500!”, zegt ‘de chef’ trots. Het gaf SVH een welkome financiële injectie. “Wij doen het vrijwillig en maken alles zelf. Zo halen we grote marges.”

Snipperdagen
Veertien dagen voor pakjesavond begint Van der Linden met zijn team te bakken. “Het is twee weken fulltime aanpoten. Zoals gezegd doen we alles zelf. Van spijs uitrollen, strijken, vormen, bakken, inpakken tot bezorgen. Iedereen heeft z’n eigen taak. Het is een teamprestatie die enorm bijdraagt aan de saamhorigheid binnen de club. Mensen nemen er echt hun laatste snipperdagen van het jaar voor op. Ook de selectie helpt mee. Vooral het drukken van spijspillen is erg zwaar werk, dus daar kunnen we die sterke mannen wel bij gebruiken!”

Plaats van handeling is het clubhuis van natuurbad Het Zwarte Plasje in Hillegersberg, de oorspronkelijke thuishaven van SVH. Van ’s ochtend 7 tot ’s middags 18 uur werkt een harde bakkerskern van acht personen zich veertien dagen in het zweet om alle bestellingen op tijd af te hebben. “Maar het is bovenal erg gezellig. Een echte traditie die leeft binnen de hele club. Elke middag komen er ouders van pupillenteams schoonmaken en aan het eind van de dag zijn er altijd wel wat mensen die een borreltje komen drinken.”

Bedrijven
Een andere groep is verantwoordelijk voor de verkoop. Het afzetgebied verspreid zich inmiddels ver buiten Rotterdam. Het zijn ook allang niet meer enkel de leden die de zoete lekkernijen aanschaffen. “Via een groot netwerk is het ons gelukt om ook veel bedrijven warm te maken voor onze actie. Er zijn bedrijven die er zo vierhonderd bestellen. Kijk, dat tikt lekker aan!” Dat die bedrijven elk jaar terugkomen, is een teken dat er op de kwaliteit niks af te dingen valt.

In de dagen voorafgaand aan Oud en Nieuw herhaalt het bakteam het kunstje. “Dan richten we ons vanzelfsprekend op oliebollen en appelbeignets. Mooi om te zien dat ook dan weer veel selectiespelers helpen.”

Oranjemannen
Dit jaar profiteert zelfs het Nederlands herenteam mee van de bakkunsten van Van der Linden. “De Oranjemannen gaan ons helpen met de verkoop. Een deel van de winst die zij realiseren, mogen ze houden. Zo zijn wij indirect een mooie sponsor van de ploeg van Robin van Galen, haha!”

De boterletter- en oliebollenactie levert de meesterbakker elk jaar een intensieve decembermaand op, maar hij doet het met liefde en plezier. Ik ben nu 64 en ben voorlopig nog niet van plan ermee te stoppen. Zolang ik het volhou en er elke keer weer zoveel hulp opstaat, ga ik er vrolijk mee door!”