• Verenigingen
  • Ledenwerving

Spetterend begin van Spring Erin!-campagne

22 oktober 2025

Zwemmen meisje borstcrawl

Precies 50 verenigingen uit het hele land hebben zich aangemeld voor de Spring Erin!-campagne. Het doel van deze ledenwervingscampagne is om zoveel mogelijk potentiële leden in contact te laten komen met onze zwemsporten. In aanloop naar de daadwerkelijke actieperiode werden al ruim 120.000 mensen bereikt via online campagnes, tijdens de actieperiode worden de marketingactiviteiten, samen met de verenigingen, verder opgeschroefd. 

Kick-off bij het vrijzwemmen

Afgelopen weekend gaven zo'n 20 verenigingen clinics tijdens het vrijzwemmen bij hun in het zwembad. Een perfecte manier om kinderen die zwemmen leuk vinden, ze zijn tenslotte al in het zwembad, in contact te laten komen met de zwemsport. 

We gaan door!

Bij ruim 40 verenigingen worden komende week jeugdleden aangespoord om hun vriendjes en vriendinnetjes mee te nemen. Onderzoek wijst uit dat het sporten met vrienden één van de belangrijkste redenen is om voor een specifieke sport te kiezen. Het uitnodigen van vriendjes en vriendinnetjes is dus een succesvolle manier om meer (jeugd)leden te werven.

Tot slot zetten verenigingen van 1 t/m 7 november hun deuren wagenwijd open voor iedereen die de zwemsport wil ervaren. Via het platform ikwilzwemmen.nl schrijven geïnteresseerden zich gemakkelijk in voor een gratis en vrijblijvende proeftraining. Dit kan inmiddels al bij 67 verenigingen, van Groningen tot Zeeland.

Spring Erin! doen we samen

Deelnemende verenigingen organiseren lokaal de activiteiten. Ze geven zelf een clinic of vragen zelf hun (jeugd)leden om hun vriendjes en vriendinnetjes mee te nemen. Daarnaast spelen de verenigingen een cruciale rol in de lokale promotie.

Tegelijkertijd heeft de KNZB een faciliterende rol. Zo maakten we een opzet voor de verschillende acties en ontwierpen we promotiemateriaal. Deze hebben we vervolgens vanaf begin september per mail, post en online kanalen onder de aandacht gebracht bij onze verenigingen. Momenteel investeren we vol op de landelijke promotie van de campagne. Begin november verschijnt een advertentie in kindertijdschrift de Okki en lopen er al enige tijd advertentiecampagnes via onder andere Instagram, Google en Facebook.

Aansluiten kan nog steeds

Het is voor verenigingen nog steeds mogelijk om ook deel te nemen aan de landelijke campagne. Ook nu nog kun je jouw (jeugd)leden aansporen om volgende week een vriendje en/of vriendinnetje mee te nemen naar de training. Mocht dat te kort dag zijn, dan kun je deze week ook op een later moment plannen. 

Daarnaast staat het platform ikwilzwemmen.nl nog open voor meer proeftrainingen. Je kunt het gehele seizoen jouw trainingstijden toevoegen, zodat geïnteresseerden zich gemakkelijk, gratis en vrijblijvend kunnen inschrijven voor een proeftraining bij jouw vereniging.

Aan de slag met ledenwerving?

Ledenwerving gaat niet over één nacht ijs. Volgens de "Rule of 7" moet je zeven keer met een merkboodschap in aanraking zijn gekomen om tot aankoop over te gaan. Als we dit projecteren op de zwemsport, moeten we dus zorgen dat mensen vaak in aanraking komen met onze mooie sporten. Daarom raden we aan het thema ledenwerving ook na deze campagne een vervolg te geven. Wij helpen je daar graag mee, neem dus zeker gratis en vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op

Bas Hokke

Bas Hokke

Bas Hokke

Accountmanager Ledenwerving

Marketing, communicatie, partnerships - IT

Blijven zwemmen na de zwemles

Ondersteuning Verenigingen

Ondersteuning Verenigingen

Heb je vragen over het professionaliseren van je club of ben je benieuwd naar best practices rondom ledenwerving, neem dan contact met verenigingsondersteuning op.